Sunday, 14 April 2013

KEPENTINGAN VITAMIN DALAM KEHIDUPAN SEHARIAN


Mungkin soalan ni pernah berlegar2 di benak fikiran anda semua kan...Saya pun kadang2 selalu skip ambil vitamin...Ape lg badan pun tak bermaya, lesu, letih, mengantuk...Bila semua tu terjadi,,, mula la nak marah2 orang pada hal diorang tak salah pun...hahaha...Lepas tu bagi alasan datang bulan walaupun tak datang pun...:)

Kat sini saya syer kepada anda KENAPA KITA PERLUKAN VITAMIN @ MAKANAN TAMBAHAN...

1.         Penghadaman makanan yang tidak sempurna: Hal ini boleh terjadi bila anda mengunyah makanan dengan secukupnya atau anda makan dalam kadar yang cepat.Saiz partikel makanan yang agak besar tidak boleh dicerna dengan sempurna oleh sistem penghadaman anda.Orang yang memakai gigi palsu perlu berhati-hati dalam situasi begini.

2.         Pemakanan dan peminuman: Minuman yang terlalu panas atau pengambilan kopi,teh,jeruk dan rempah ratus yang berlebihan boleh menyebabkan berlakunya radang pada saluran penghadaman anda.Oleh itu penyerapan vitamin akan berkurangan.

3.         Pengambilan alkohol: Alkohol yang berlebihan meroskkan hati dan pankreas.Organ-organ ini penting dalam proses penghadaman makanan. Pengambilan alkohol yang banyak dan berterusan meningkatkan keperluan vitamin-vitamin thiamin,niacin,pyridoxin, asid folik,vitamin B12, vitamin C dan vitamin A.

4.         Merokok:Sekiranya anda seorang perokok, keperluan vitamin C dalam badan anda meningkat.Sebatang rokok bersamaan dengan 30mg vitamin C.

5.         Pengambilan julap: Pengambilan julap atau laxatif yang berlebihan menyebabkan penyerapan vitamin berkurangan. Hal ini adalah kerana makanan yang diambil dibuang dengan cepat-waktu transit untuk penyerapan berkurangan.Penggunaan paraffin dan minyak mineral yang lain menyebabkan kehilangan vitamin yang larut minyak seperti vitamin E dan A.

6.         Proses pemasakan: Makanan yang dimasak dengan lama boleh kehilangan vitamin B kompleks dan C.Ada juga vitamin B yang dirosakkan oleh radias yang dihasilkan oleh ketuhar gelombang mikro.

7.         Sakit: Pembedahan menyebabkan badan anda memerlukan lebih zink,vitamin E dan sebagainya.Tulang yang patah memerlukan kalsium,vitamin D dan C yang lebih banyak.

8.         Tekanan: Badan anda memerlukan lebih vitamin B kompleks dan C dalam keadaan anda tertekan (stress).


InsyaAllah produk Shaklee dapat membantu anda dalam kehidupan seharian...sebab tu blog saya diberi nama SIHAT BERSAMA SHAKLEE...:)

Jika anda berminat dgn produk2 shaklee cepat2 hubungi saya.






No comments:

Post a Comment