Wednesday, 31 July 2013

Apa Itu Penyakit Radang Sendi : Arthritis


Apa Itu Penyakit Radang Sendi : Arthritis?

Penyakit Arthritis ini merupakan suatu penyakit kronik pada sendi-sendi dan juga melibatkan beberapa organ-organ lain. Bahayakah penyakit Arthritis ini? Baiklah, sebanyak 1-3% daripada penduduk seluruh dunia mengalami penyakit radang sendi. Kebarangkaliannya akan meningkat pada usia 30 sehingga 50 tahun. Wanita yang belum mengalami putus haid adalah lebih berisiko untuk mendapat penyakit Arthritis ini berbanding kaum lelaki.



Perbezaan sendi normal dan arthritis






Apa Penyebab Arthritis?


Penyebab rheumatoid arthritis masih belum diketahui. Namun, diketahui bahawa rheumatoid arthritis adalah penyakit autoimun semulajadi sistem kekebalan tubuh tidak beroperasi dengan betul, sehingga sistem kekebalan tubuh menyerang rangkaian sendi yang sihat dan menyebabkan keradangan dan kerosakan sendi seterusnya. Genetik juga memainkan faktor penyumbang terhadap penyakit Arthritis ini.





Siapa Yang Berisiko Terkena Arthritis?



Rheumatoid arthritis mempengaruhi lebih daripada 2 juta orang Amerika dengan lebih daripada 1 juta wanita berbanding dengan hanya lebih daripada setengah juta orang, Walaupun awal ini umumnya usia pertengahan, lebih umum ditemui pada orang tua. Rheumatoid arthritis juga telah ditemui pada kanak-kanak-kanak dan dewasa muda.





SENDI YANG SIHAT



Sendi-sendi membentuk hubungan antara tulang-temulang yang memberi sokongan dan membantu anda bergerak. Ia terdiri daripada tulang rawan, ligamen, tendon dan cecair sinovia(bendalir yang melicinkan sendi) yang memberi keselesaan antara tulang temulang dan membantu penyerapan hentakan daripada pergerakkan.


Sakit sendi dan tidakselesaan.

Semakin umur meningkat tulang rawan, menyusut secara semulajadi. Tekanan fizikal berterusan & beban boleh mempercepatkan kerosakan tulang rawan dengan mencetuskan pembebasan bahan kimia yang menyerang tulang rawan & menyebabkan ketidakselesaan sendi.




Vitamin yang dicadangkan dari  shaklee adalah:


1.Advanced Joint Health Tablet








2.OsteMatrix






Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi ini, saya adalah wakil pengedar sah anda. Anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF dan HARGA ISTIMEWA khas untuk anda.




Untuk Info dan Order:
Shaklee Independent Distributor | ID 949751
Facebook:Lyn lin
WhatsApp / SMS : 012 2745437


* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.







Monday, 29 July 2013

Cyst Ovari dan Gla Complex Shaklee

Niat untuk berkongsi kebaikan produk  shaklee, entri kali ni nak berkongsi tentang salah satu produk yang berkait rapat dengan kaum wanita dan salah satu masalah yang berkaitan dengan wanita. 

ketidaksuburan bagi seseorang itu bolehlah didefinasikan sekurang - kurangnya setelah setahun mencuba untuk hamil dan yang sering mengalami keguguran. 

Untuk Hamil :-

1. Wanita itu perlu mengeluarkan telur daripada salah satu ovarinya ( ovulasi ).
2. telur tersebut mesti melalui saluran fallopian menuju ke uterus ( rahim ).
3. Sperma lelaki pula perlu bergabung dengan telur dalam perjalanan menuju ke rahim.
4. Telur yang telah disenyawakan itu perlu melekat di dalam rahim.

5. Masalah yang menggangu dalam salah satu langkah yang dinyatakan tadi adalah dianggap penyebab ketidaksuburan.
Kira - kira 1/3 kes ketidaksuburan berkaitan dengan wanita dan 1/3 daripada lelaki dan selebihnya adalah campuran faktor - faktor lain.


Penyebab Ketidaksuburan:

1. Masalah ovulasi merupakan penyebab ketidaksuburan wanita kerana tiada telur yang akan disenyawakan.

2. Tanda - tanda wanita yang tidak berovulasi secara normal termasuklah haid tidak tetap atau tidak datang haid. Antara penyebab adalah cyst.




Penyebab lain :

1. Saluran falopio terhalang dengan penyakit radang pelvik dan endometriosis. 
2. Masalah dengan rahim seperti fibroid atau cyst.

Selainnya umur, stress, pemakanan seharian yang tidak elok, latihan olahraga, terlebih berat badan atau terlalu kurang berat badan, merokok, alkohol, penyakit kelamin dan masalah kesihatan yang disebabkan hormon.

Ovarian Cysts :Cyst Ovari biasa dihadapi oleh wanita muda. Mengapa ia digelar cyst? Sebabnya ketumbuhan ini mesti mengandungi cecair/fluids, samada air, cecair bercampur protin, darah beku, darah haid , minyak dan lemak, lendir. Ia boleh disertai dengan tumbuhan daging yang mungkin jenis kanser, rambut, cartilage, tulang dan lain-lain .


Walaubagaimanapun, kehadiran ovarian cyst mungkin menunjukkan sistem peranakan yang bermasalah dan berkaitan dengan masalah ketidak-suburan anda.
Cyst sebenarnya berkait-rapat dengan proses reproduksi wanita. Ada cyst yang boleh hilang dengan sendiri dan ada juga yang memerlukan pembedahan untuk membuangnya..ada customer saya hilang sendiri cyst nya semasa beliau mengandung..manakala ada yang perlu dibuang.


Tetapi kita sebagai manusia biasa disarankan agar berusaha untuk menyembuhkan penyakit...kerana tiada penyakit yang tiada ubatnya kecuali mati...Ada rakan saya mengatakan doktor sendiri menyarankan agar makan supplement tambahan untuk mengecutkan cyst ini kerana tidak mahu pembedahan dijadikan sebagai alternatif...ye lah kalau boleh taknak lah operate2 ni...



Tanda-tanda wujud cyst ovari :
  • Banyak kali ‘cyst’ dan ‘tumor’ pada kilang ovari dijumpai secara kebetulan, ketika wanita berkenaan sedang menjalani pemeriksaan untuk tujuan lain. Tidak ada tanda dirasai. 
  • Gangguan dalam pusingan haid saperti lambat atau tidak datang pada waktu yang di jangkakan, haid tidak teratur saperti diluar waktu haid atau ia datang sedikit sedikit tetapi berpanjangan. 
  • Mandul atau kurang subur atau berulang kali gugur. 
  • Sakit senggugut, sakit waktu persetubuhan atau sakit perut tanpa mengira masa. 
  • Perut membesar tanpa hamil. 
  • Putus haid pada umur yang muda (Premature menopause) 
  • Gangguan kencing atau air besar. 
  • Dalam kes kanser ovary diperingkat lambat – hilang selera makan, susut berat badan, perut kembung, sakit pinggang dan letih lesu.


Siapakan yang berisiko untuk mendapat cyst ini?
Ovarian cysts sebenarnya agak kerap terjadi. Kebanyakkan wanita mungkin sekurang-kurangnya akan mendapat satu cyst sepanjang hidupnya. Kebanyakkanya adalah cyst biasa dan tidak “complicated”.
Walaubagaimanapun, sekiranya cyst ini terjadi pada wanita berusia 50-70 tahun, ia lebih cenderung kepada kanser dan lebih merbahaya.


Bagaimana GLA boleh membantu? GLA merupakan Gama Linolenik Asid yang bertindak menstabilkan hormon di dalam badan kita..Boleh diambil oleh wanita terutamanya kepada mereka yang mempunyai masalah hormon, jerawat,masalah menstrual,monopouse syndrom,darah tinggi dan kencing manis..kelebihan GLA adalah ia mempunyai vitamin E yang asli...



   GLA Complex supplemen untuk masalah OVARIAN CYST
Minyak Borage, Minyak Bunga Matahari dan Vitamin E
GLA Complex Shaklee merupakan kombinasi minyak borage yang mengandungi asid gamma linolenik (GLA), asid linolenik (LA), minyak bunga matahari dan vitamin E.

  Antara kelebihan GLA adalah :
  • membantu mengawal hormon dan kitaran haid
  • membantu meningkat kesuburan bagi mereka yang sukar mendapatkan anak.
  • melegakan PMS
  • menguatkan kuku dan rambut
  • menjadikan kulit lebih berseri
  • membantu menangani ekzema
  • mengandungi vitamin E untuk menguatkan dinding arteri
  • menguatkan imuniti tubuh
  • melambatkan proses penuaan
  • mengurangkan blood-clot yang boleh menyebabkan serangan jantung
  • mengawal kencing manis dan darah tinggi
  • mengawal kolesterol
  • untuk fungsi saraf

*************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi ini, saya adalah wakil pengedar sah anda. Anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF dan HARGA ISTIMEWA khas untuk anda.

Untuk Info dan Order:
Shaklee Independent Distributor | ID 949751
Facebook:Lyn lin
WhatsApp / SMS : 012 2745437


* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.



Saturday, 27 July 2013

Vitamin Untuk Kesuburan

Kat entri kali ni saya kongsikan  antara vitamin yang di cadangkan untuk  anda.

1) Zinc Complex - Mengaktifkan 200 jenis enzim. Zinc memberi kesan terhadap berbagai hormon termasuklah hormone sex, hormone thyroid, kemandulan bagi lelaki dan perempuan, prostate, thyroid yang tidak aktif . Kekurangan zinc juga dikatakan antara sebab kemandulan – Istilah yang di gunakan adalah “Below the level of technical sterility” bermaksud di bawah paras kesuburan. Ia mempengaruhi bilangan sperm (sperm count) dan pergerakannya (sperm motility). So, zinc ni memang penting untuk kesuburan.




2) Vita-lea - Untuk memastikan keperluan 12 vitamin dan 7 mineral penting dipenuhi. Rata2 pengambilan makanan seharian kita tidak dapat memenuhi keperluan ini atas banyak sebab dan kekangan.Dan uniknya Vitalea @ multivitamin shaklee kerana ianya mengandungi iron formula yang sangat penting bagi tubuh.




3) B Complex paling penting untuk elak kemurungan (anti-stress) & menstabilkan hormon. Uniknya vitamin b shaklee kerana ianya turut mengandungi Folic acid dan Biotin yang sangat penting untuk pembentukan darah dan kestabilan hormon.




4) Vit E - membantu meningkatkan hormon seks baik lelaki mahupun wanita..Uniknya vitamin E shaklee kerana turut mengandungi silenium manakala vitamin E kebanyakkan di pasaran adalah dijual berasingan dengan silenium. Ia juga sangat bagus untuk jantung tetapi waktu yang sama ia boleh meningkatkan pengeluaran hormon seks testosteron.


5) GLA Complex - membantu mengatasi masalah haid tidak teratur dan membantu menghasilkan cecair serviks yang subur & berkualiti.


6) Alfalfa Complex - membantu mengatasi rasa “sakit ketika bersama”, membantu atasi masalah keputihan, haid yang tidak teratur, senggugut dan membantu dalam hubungan suami isteri (bertindak seperti kacip fatimah).




*** Suami ambil 1-5 (1 biji setiap hari)
*** Isteri ambil 1-6 (1 biji setiap hari, Alfalfa 3-5 biji sehari)

Usaha tanda kejayaan...soal rezeki ini semuanya dari Allah. Kita sebagai manusia harus berusaha, berdoa dan bertawakkal kepadaNya. InsyaAllah..
jazakallahu khairan...


 *****************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi ini, saya adalah wakil pengedar sah anda. Anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF dan HARGA ISTIMEWA khas untuk anda.

Untuk Info dan Order:
Nooreen Sharlizza Binti Mohd Zabir
Shaklee Independent Distributor | ID 949751
Facebook:Lyn lin
WhatsApp / SMS : 012 2745437


* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Tip Hamil Dengan Shaklee GLA Complex







Si Manja Comel


Saya ingin berkongsi kebaikan GLA dalam bulan ramadhan yang mulia ni, ni nak citer la sikt tentang GLA.ok^-^
Menimang cahaya mata memang menjadi impian semua pasangan yang sudah berkahwin. Anak-anak yang bakal dilahirkan, insyaAllah akan menjadi pewaris keluarga. Tidak dapat dinafi, bukan semua pasangan berjaya mendapatkan anak pada tahun pertama mereka berkahwin. Malah ada yang menunggu sehingga 10 tahun dan lebih. Namun kita sebagai manusia perlulah berusaha. Contohnya, pergi jumpa doktor dan periksa tahap kesuburan suami isteri atau makan vitamin kesuburan serta banyakkan berdoa.



Antara produk Shaklee yang boleh membantu meningkatkan kesuburan wanita ialah GLA Complex.








Bagaimana GLA Complex membantu kehamilan? Jom saya kongsikan.

GLA (Gamma Linolenic Acid) menurunkan kolesterol dan ia membantu memperbaiki sindrom pra haid (PMS) seperti senggugut dan membantu meningkatkan lendir servik yang berkualiti untuk kesuburan. Ia juga membantu dalam melegakan kesakitan dan kekejangan kerana GLA ditukarkan kepada prostagdalin (utk megawal selia hormon).

Bagaimana GLA Complex membantu dalam PMS (senggugut)? Ini kerana, apabila seseorang mengalami senggugut, ia melibatkan kekejangan pada otot dalam rahim dan sekitarnya. Menurut kajian, keadaan ini berlaku apabila tubuh seseorang kekurangan GLA itu tadi. Jadi sebagai memenuhi GLA yang kurang tadi, pengambilan GLA Complex adalah perlu.


Bagaimana GLA Complex membantu untuk cepat hamil? GLA membantu  seseorang wanita menghasilkan lendir serviks yang berkualiti untuk kesuburan iaitu lendir yang berwarna putih telur. Perasan tak sebulan sekali wanita akan mengeluarkan cecair yang sebegitu, ketika sewaktu subur. Namun, tak semua orang mendapati cecair yang dihasilkannya sebegitu subur. Di sinila fungsi GLA untuk membantu dalam penghasilan cecair yang melambangkan kesuburan ini, yang membantu sperma untuk berenang ke uterus terus ke tiub fallapio untuk bersenyawa dengan sel ovum. Bukan itu sahaja, cecair ini juga membantu sperma untuk terus hidup dalam tiup fallopio sehingga 5 hari. Jadi, kalau tak 'kena' hari subur pun masih ada can sebab sperma masih ada di situ sampai hari ke-5 .



Jadi, puan-puan yang masih belum dikurniakan rezeki anak, cuba periksa cecair serviks anda. Kalau cecair tu tebal, kecoklatan dan kering, itu petanda yang kurang baik kerana ia boleh menghalang persenyawaan.

Untuk itu penting mengenali 'cecair kesuburan' kita ini.

Bagaimana pula kalau dah subur, adakah akan terlebih subur bila ambil GLA Complex? Jawapannya TIDAK. GLA Complex membantu mereka yang kurang subur, tapi kalau dah subur tu takdelah sampai sebulan 2-3 kali bertelur ^-^.

Ada apa dalam GLA Complex? Dalam GLA complex terdapat GLA (asid linolenik gama), Vitamin E & Minyak Bunga Matahari. GLA digunakan oleh ramai wanita untukmemelihara kesihatan sepanjang kitaran haid setiap bulan. GLA merupakan sejenis asid lemak Omega-6 yang digunakan oleh badan kita untuk membentuk prostaglandin.Minyak benih bunga matahari adalah satu sumber lemak Omega-6. Ia mengandungi vitamin E yang membantu melindungi dinding arteri dan menyokong sistem imun dengan memelihara integriti sel.


Kesimpulannya,

  • Menggalakkan kesihatan semasa kitaran haid
  • Menyokong sistem imun
  • Minyak Borage, yang mengandungi GLA semulajadi yang sangat pekat dalam bentuk yang mudah diserap.

Betul, anak itu rezeki Allah. Kita hanya merancang namun Allah jua yang menentukan, tapi nak sesuatu tu, kita perlu berusaha.jazakallahu khairan...


************************



Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi ini, saya adalah wakil pengedar sah anda. Anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF dan HARGA ISTIMEWA khas untuk anda.

Untuk Info dan Order:
Nooreen Sharlizza Binti Mohd Zabir
Shaklee Independent Distributor | ID 949751
Facebook:Lyn lin
WhatsApp / SMS : 012 2745437


* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.







Friday, 26 July 2013

Lagi Testimoni Tentang GLA
















Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi ini, saya adalah wakil pengedar sah anda. Anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF dan HARGA ISTIMEWA khas untuk anda.

Untuk Info dan Order:
Shaklee Independent Distributor | ID 949751
Facebook:Lyn lin
WhatsApp / SMS : 012 2745437


Sunday, 21 July 2013

Kawal Kolesterol Dan Tekanan Darah Tinggi Dengan-SHAKLEE



Masalah jantung merupakan punca utama kematian di Malaysia dan juga didunia. Biasanya sakit jantung yang berpunca dari kadar kolesterol yang tinggi dan tekanan darah tinggi tidak mempunyai sebarang tanda.
Seseorang individu terdedah kepada serangan jantung bila dia mempunyai kolesterol LDL yang lebih tinggi daripada kolesterol HDL. Ada dua jenis kolesterol.
1)Kolesterol LDL(kolesterol jahat).
2)Kolesterol HDL(kolesterol baik).










Lipoprotein LDL menyebabkan kolesterol melekat pada dinding arteri, menyebabkan pembentukan bahan keras dan tebal yang dipanggil plak kolesterol. Lama-kelamaan, plak kolesterol menyebabkan dinding arteri menebal dan saluran arteri semakin sempit, satu proses yang dipanggil atherosclerosis.


Arteri koronari membekalkan darah dan oksigen kepada otot jantung. Bila arteri koronari menyempit disebabkan atherosclerosis, ia tidak mampu membekalkan darah dan oksigen secukupnya kepada otot jantung. Kekurangan oksigen ke otot jantung menyebabkan dada sakit, juga ketulan darah dalam arteri yang menyebabkan saluran itu tersumbat dan membawa kepada kematian otot jantung (serangan jantung).
Zarah kolesterol HDL menghalang proses atherosclerosis dengan menarik kolesterol daripada dinding arteri dan menyingkirkannya melalui hati, untuk dibuang menerusi hempedu. Ia juga mengganggu pengumpulan kolesterol pada dinding arteri oleh zarah kolesterol LDL.
Harus diingat, jantung kita ni telah bekerja keras dan berfungsi mengepam darah dari kita masih dalam kandungan ibu kita lagi.Oleh itu sayangilah jantung anda untuk kehidupan yang terus baik sepanjang hari,

Set Vitamin yang dicadangkan dalam shaklee ini mempunyai kebaikan antaranya adalah:
1.Membantu mengurangkan risiko penyakit jantung dan stok.
2.Membantu mengekalkan tahap kolesterol yang baik.
3.Membantu tekanan darah yang normal.

Set Vitamin ini terdiri drp:

1. OmegaGuard





  • pengambilan asid lemak omega 3 seperti EPA dan DHA boleh mengurangkan risiko penyakit jantung.
  • memperbaiki kesihatan kardiovaskular disamping memelihara tekanan darah dan paras trigliserida dan kolesterol yang normal.
  • merendahkan kolesterol dan menghindar pembekuan darah di dalam badan.



2. Garlic
  • membantu mengekalkan tekanan darah yang normal dan paras kolesterol.
  • menggalakkan kesihatan kardiovaskular.
  • menurunkan kolesterol LDL ,trigliserida dan kelikatan darah.
  • meningkatkan HDL,menghalang stok dan penyakit koronari.


3.Vitamin E complex
  • Melindungi jantung,melindungi sel darah merah untuk mengelakkan pegasidan lipid.
  • meningkatkan kolesterol HDL.
  • mengurangkan tekanan darah tinggi.
  • sejenis antioksidan kuat yang boleh larut dlm lemak dimana ia menyokong kesihatan jantung.


4. Lecithin
  • pemecahan lemak dan kolesterol, bertindak sbg pembersih salur darah.
  • membantu mengemulsi dan metabolisma lemak,kolesterol dan trigliserida dalam tubuh.
  • menghalang tekanan darah tinggi dengan menghalang arteriosklerosis.
  • menggalakkan peredaran darah.


  • Menyokong penghasilan tenaga bagi jantung
  • Menggalak dan melindungi arteri sihat terhadap pengoksidaan LDL
  • Meningkatkan peredaran darah
  • Membantu menambah dan mengekalkan paras CoQ10 di dalam darah.
jazakallahu khairan...

*************************************************************






Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi ini, saya adalah wakil pengedar sah anda. Anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Konsultasi secara EKSKLUSIF dan HARGA ISTIMEWA khas untuk anda.

Untuk Info dan Order:
Nooreen Sharlizza Binti Mohd Zabir
Shaklee Independent Distributor | ID 949751
Facebook:Lyn lin
WhatsApp / SMS : 012 2745437


* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.